SPOORBOUW

Onder spoorbouw valt het werk aan het spoor zelf, zoals aan de rails, de dwarsliggers, de spoorstaven en de ballast. In de loop der jaren zijn er verschillende fases geweest, zo lagen er voorheen houten dwarsliggers die nu door Platenburg B.V. allemaal worden vervangen door beton. Ook de bevestigingsmiddelen van de spoorstaaf aan de dwarsligger zijn door de jaren heen veranderd. Het vervangen van die bevestigingsmiddelen valt ook onder ons werk.

In de praktijk

Wanneer we een spoor vernieuwen breken we eerst het oude spoor op. Dat snijden we in stukken, snijden we en vervolgens tillen we ze met kranen uit het spoor. De oude secties worden afgevoerd en de ballast afgegraven. Vervolgens storten we er nieuwe ballast voor terug. Dat doen we allemaal machinaal. Daarna assisteren we met het leggen van de nieuwe dwarsliggers en helpen we met het opzetten van de spoorstaven, waar veel handwerk bijzit. De spoorstaven worden exact in het midden in de bevestigingspinnen gelegd. Daarna rijden we over het spoor om alle bouten vast te draaien zodat de spoorstaaf vast op de dwarsliggers komt te zitten.

Wanneer het spoor tot zover gebouwd is vullen we het af met ballast, met behulp van de ballasttreinen. Daarmee kunnen we heel precies lossen. Tot slot rijdt er een stopmachine over het spoor om het spoor in de juiste verkanting te leggen. Een machine zet de laatste puntjes op de i wat betreft de bovenleidingen en perrons.

Daarnaast verzorgen we ook de volgende werkzaamheden:

  • Ballast (af)werkzaamheden en ballast lossen;
  • Kraanbaan onderhoud en nieuwbouw;
  • Snij-brandwerk van koppelspoorstaven, portalen, spoorstaven en wissels;
  • Aanleg en onderhoud van alle wisselverwarmingssystemen;
  • Nieuwbouw van spoor en wissels;
  • Werkzaamheden rondom ombouwtrein;
  • Nieuwbouw van trambaan en metro.